وقتى کاروان ناکثان به نزدیکى بصره رسید مردى از قبیله تمیم از عایشه درخواست کرد که پیش از ورود به بصره سران آنجا را از هدف خود آگاه سازد. از این رو، عایشه نامه هایى به شخصیتهاى بزرگ بصره نوشت وخود در محلى به نام «حفیر» فرود آمد ومنتظر پاسخ نامه هاى خود شد.
ابن ابى الحدید از ابى مخنف نقل مىکند که طلحه وزبیر نیز نامهاى به عثمان بن حنیف استاندار بصره نوشتند واز او درخواست کردند که دار الاماره را در اختیار آنان بگذارد. وقتى نامه آنان به عثمان رسید، وى احنف بن قیس را خواست واو را از مضمون نامه آگاه کرد. احنف به عنوان مشورت گفت: آنان که براى خونخواهى عثمان قیام کرده اند، خود، خون او را ریختهاند ومن لازم مىدانم که آماده مقابله با آنان باشى. تو استاندارى ومردم سخن تو را گوش مىکنند.لذا پیش از آنکه آنان بر تو وارد شوند تو به سوى آنان برو. عثمان گفت:نظر من نیز همین است، ولى منتظر دستور امام علیه السلام هستم.
پس از احنف، حکیم بن جبله عبدى وارد شد. عثمان نامه طلحه وزبیر را براى او خواند واو نیز همان سخن احنف را تکرار کرد وگفت: اجازه بده من براى مقابله با آنان برخیزم; اگر گردن به اطاعت امیرمؤمنان نهادند چه بهتر وگرنه با همه نبرد کنم. عثمان گفت: اگر تصمیم بر مقابله باشد خودم براى این کار اولى هستم. حکیم گفت:هرچه زودتر دستبه کار شود، که اگر ناکثان وارد بصره شوند دلهاى مردم را، به سبب همراه بودن همسر پیامبر با آنان، به سوى خود متوجه مىسازند وتو را از این مقام خلع مىکنند.
در این اوضاع نامهاى از امام علیه السلام به عثمان بن حنیف رسید که او را از پیمانشکنى طلحه وزبیر وحرکتشان به سوى بصره آگاه ساخته ودستور داده بود که آنان را به وفاى به عهد وپیمان دعوت کند; اگر پذیرفتند با آنان رفتارى نیکو داشته باشد والا کار را با جنگ فیصله دهد تا خدا میان او وآنان داورى کند. امام علیه السلام نامه را از ربذه ارسال کرده بود. نامه به املاى آن حضرت وبه خط منشى او عبید الله بود. (1)
استاندار بصره پس ازمشورت با یاران وبعد از وصول نامه امام علیه السلام فورا دو شخصیتبزرگ بصره، عمران بن حصین وابو الاسود دوئلى (2) ، را طلبید وبه آنان ماموریت داد که از بصره بیرون روند وبا طلحه وزبیر در محلى که سران ناکثان فرود آمدهاند ملاقات کنند واز هدف آنان از لشگرکشى به بصره جویا شوند. آنان نیز فورا به لشگرگاه ناکثان رفتند وبا عایشه وطلحه وزبیر ملاقات کردند. عایشه در پاسخشان چنین گفت:گروهى امام مسلمانان را بدون تقصیر کشتند وخون محترمى را ریختند ومال حرامى را غارت کردند واحترام ماه حرام را از بین بردند. من به اینجا آمدهام تا از جرائم این گروه پرده بردارم وبه مردم بگویم که در این مورد چه کنند. (3) (وبه نقلى گفت:)من به اینجا آمدهام تا سپاهى فراهم سازم وبه کمک آن دشمنان عثمان را مجازات کنم.
هر دو نفر از حضور ام المؤمنین برخاستند وبه نزد طلحه وزبیر رفتند وبه آنان گفتند:براى چه آمده اید؟گفتند:براى خونخواهى عثمان. نمایندگان استاندار پرسیدند:مگر با على بیعت نکرده اید؟ گفتند: بیعت ما از ترس شمشیر اشتر بود. آن گاه نمایندگان به حضور استاندار بازگشتند واو را از هدف پیمانشکنان آگاه ساختند.
استاندار امام علیه السلام تصمیم گرفت که با نیروى مردمى از نزدیک شدن آنان به بصره جلوگیرى کند. ازاین جهت، منادیان در شهر واطراف ندا سر دادند ومردم را به اجتماع در مسجد دعوت کردند. سخنگوى استاندار، براى ردگم کردن، خود را یک فرد کوفى واز قبیله «قیس» معرفى کرد وگفت:
اگر این گروه مىگویند که از ترس جان خود به بصره آمده اند، اما سخن بى پایهاى مىگویند; زیرا آنان در حرم الهى (مکه) بودند که مرغان هوا نیز در آنجا در امن وامان هستند. واگر براى گرفتن خون عثمان به اینجا آمده اند، قاتلان عثمان در بصره نیستند که به سراغ آنان بیایند.اى مردم، لازم است که در برابر آنان قیام کنید وآنان را به همانجا که آمدهاند بازگردانید.
در این میان مردى به نام اسود برخاست وگفت: آنان ما را قاتلان عثمان نمىدانند، بلکه آمدهاند از ما کمک بگیرند وانتقام خون او را بستانند. سخن اسود هرچند با مخالفت اکثریت روبرو شد ولى معلوم شد طلحه وزبیر در میان مردم بصره حامیانى دارند.
کاروان ناکثان از محلى که فرود آمده بودند به سوى بصره حرکت کردند وعثمان بن حنیف نیز براى مقابله وجلوگیرى از آنان حرکت کرد و در منطقهاى به نام «مربد» رو در روى یکدیگر قرار گرفتند. سپاهیان طلحه وزبیر در سمت راست منطقه وعثمان بن حنیف ویاران او در سمت چپ آن قرار داشتند. طلحه وزبیر در باره فضایل عثمان ومظلومیت او سخن گفتند ومردم را برگرفتن انتقام او دعوت کردند. صداى تصدیق از طرفداران آن دو برخاست، ولى یاران استاندار به تکذیب گفتار هر دو برخاستند ونزاع میان طرفین بالا گرفت. اما کوچکترین شکافى در میان یاران عثمان پدید نیامد.
وقتى عایشه وضع را چنین دید شروع به سخن کرد وگفت:
مردم پیوسته از کارکنان عثمان در اطراف شکوه داشتند ومطالب را با ما در میان مىگذاشتند.ما در این مورد نگریستیم واو را فردى بى گناه وپرهیزگار ووفادار وگزارشگران را حیله گر ودروغگو یافتیم. منتقدان وقتى نیرومند شدند برخانه او هجوم بردند وخون او را در ماه حرام وبدون عذر ریختند. آگاه باشید که آنچه بر شما شایسته است وبر غیر شما شایسته نیست این است که قاتلان را بگیرید وحکم خدا را در باره آنان اجرا کنید.(سپس این آیه را خواند:) الم تر الى الذین اوتوا نصیبا من الکتاب یدعون الىکتابالله لیحکم بینهم . (4)
سخنان عایشه شکافى در میان یاران استاندار پدید آورد. گروهى به تصدیق عایشه وگروهى به تکذیب او پرداختندوخاک پرانى وسنگ اندازى به سوى هم در جبهه متحد عثمان بن حنیف آغاز شد. در این هنگام عایشه «مربد» را به عزم نقطهاى به نام «دباغین» ترک گفت، د رحالى که دو دستگى بر یاران عثمان حکومت مىکرد وسرانجام گروهى از آنان به ناکثین پیوستند.
استیضاح ناکثان
در محلى که عایشه فرود آمد مردى از قبیله بنى سعد به استیضاح او پرداخت وگفت:
اى ام المؤمنین! کشتن عثمان براى ما آسانتر از خروج تو از خانه ورکوب تو بر این جمل ملعون است.تو از جانب خدا ستر وپرده حرمت واحترام داشتى (5) ، ولى پرده احترام خود را دریدى وحرمتخود راازمیان بردى. اگر با اختیار خود آمدهاى از همین جا باز گرد واگر به اکراه آمدهاى از ما کمک بگیر.
جوانى دیگر از همان قبیله رو به زبیر وطلحه کرد وگفت:
اما تو اى زبیر، حوارى پیامبر به شمار مىروى وتو اى طلحه، با دستخود رسول خدا را از آسیب حفظ کردى. مادرتان را همراه مىبینم. آیا زنان خود را نیز همراه آورده اید؟گفتند: نه.گفت:من در این لحظه از شما جدا مىشوم.
سپس اشعارى سرود که نخستین بیت آن این است:
صنتم حلائلکم و قد تم امکم هذا لعمرک قلة الانصاف
همسران خود را در پشت پرده نشانده اید ولى مادر خود را سوق داده اید، سوگند به جان تو این نشانه کمى انصاف است. (6)
در این هنگام حکیم بن جبله عبدى با یاران خود به کمک استاندار امام علیه السلام قیام کرد ونبرد شدیدى میان او وطرفداران طلحه وزبیر در گرفت.عایشه براى جداسازى هر دو گروه دستور داد که از آن نقطه برخیزند وبه سوى قبرستان «بنى مازن» حرکت کنند. وقتى به آن نقطه رسیدند تاریکى شب در میان دو گروه فاصله انداخت واستاندار نیز به شهر بازگشت.
یاران عایشه شبانه د رمحلى به نام «دار الرزق» گرد آمدند وخود را آماده نبرد ساختند. فرداى آن روز حکیم بن جبله بر آنها حمله برد ونبرد خونینى میان طرفین رخ داد وتعدادى از هر دو گروه کشته وزخمى شدند.
صلح موقت میان دو گروه
تا اینجا تاریخ نگاران وقایع را متفقا به نحوى که یاد آور شدیم نوشته اند. سخن در وقایع بعدى است که چگونه این دو گروه به توافق رسیدند که دست از نبرد بردارند ومنتظر حادثه دیگر شوند. در اینجا طبرى، وبه پیروى از او جزرى در «کامل»، مطلب را به دو صورت نوشته اند. به نظر مىرسد که صورت دوم قریب به واقع باشد، ولى ما هر دو صورت را مىنگاریم.
الف)استفسار از کیفیتبیعت طلحه وزبیر
طبرى مىنویسد: طرفین توافق کردند که نامهاى به مردم مدینه نوشته شود واز کیفیتبیعت طلحه وزبیر با على علیه السلام استفسار شود. چنانچه مردم مدینه گواهى دادند که بیعت آنان از روى اختیار وآزادى بوده است، هر دو نفر باید از آن محل به مدینه باز گردند ومتعرض عثمان بن حنیف نشوند واگر گواهى دادند که بیعت آنان به اکراه واز روى خوف بوده است در آن صورت باید عثمان بصره را ترک گوید ودار الاماره وبیت المال را وآنچه را مربوط به حکومت است در اختیار طلحه وزبیر بگذارد.
طبرى متن صلحنامه را در تاریخ خود آورده است ویاد آور شده که کعب بن سور حامل آن شد وبه سوى مدینه رهسپار گشت. در روز جمعه در مسجد مدینه پیام مردم بصره را به سمع مردم مدینه رسانید ولى جز یک نفر به نام اسامه کسى پاسخ او را نگفت. اسامه گفت:بیعت آنان اختیارى نبود واز روى اکراه وترس بوده است. در این هنگام مردم از کثرت خشم خواستند او را بکشند واگر برخى مانند صهیب ومحمد بن مسلمه به داد او نرسیده بودند خون او ریخته مىشد. کعب آنچه را در مسجد مدینه دیده بود پس از بازگشتبه بصره نقل کرد واین امر سبب شد که طلحه وزبیر بر عثمان بن حنیف پیام فرستادند که دار الاماره را ترک کند، زیرا ثابتشد که بیعت آن دو با میل ورغبت نبوده است.
صلح وسازش بر این اساس بسیار بعید به نظر مىرسد واین نقل از جهاتى دور از واقع است، زیرا:
1- ناقل آن سیف بن عمر است که محققان او را فردى صالح وراستگو نمىدانند، ولى متاسفانه قسمتى از تاریخ طبرى(از حوادث سال 11 تا حوادث سال36 هجرى) انباشته از منقولات اوست.
2- پیمودن راه بصره به مدینه وبازگشت مجدد به بصره وقت زیادى مىطلبید وناکثان مىدانستند که امام علیه السلام از مدینه حرکت کرده ودر تعقیب آنهاست. بنابر این، هرگز مصلحت نبود که پیمانشکنان، با احساس چنین خطرى در پشت گوش خود، به چنان شرطى تن دهند ودست روى دستبگذارند وبه تسخیر شهر وخلع استاندار نپردازند ومنتظر پاسخ شوند.
3- کسانى به چنان شرطى تن مىدهند که مطمئن باشند که یاران پیامبر به بیعت اکراهى آنان گواهى خواهند داد، در صورتى که چنین اطمینانى براى آنان وجود نداشت، بلکه باید گفت که برخلاف آن اطمینان داشتند ولذا، بنابه نقل طبرى از سیف بن عمر، فقط یک نفر که او نیز از متقاعدین بیعتبا امام علیه السلام بود، بر بیعت اکراهى آن دو گواهى داد ودیگران، طبق نقل خود سیف، در پاسخ سکوت کردند.
4- روشنترین گواه بر اینکه بیعت آنان اکراهى نبوده این است که گروهى مانند سعد وقاص، عبد الله بن عمر، اسامه وحسان و ... از بیعت امتناع کردند واز همه چیز کناره گیرى کردند وکسى متعرض آنان نشد.اگر طلحه وزبیر نیز مایل به بیعت نبودند مىتوانستند در ردیف قاعدان قرار گیرند.چنانچه وقتى امام -علیه السلام از این مطلب آگاه شد در باره زبیر فرمود:
زبیر گمان مىکند که به دستبیعت کرده ودر دل مخالف بوده است. او، در هر حال، به بیعتخود اقرار کرده، مدعى شده است که در باطن خلاف آن را پنهان داشته است.باید براى این مطلب گواه بیاورد واگر نداشت، بیعت او به حال خود باقى است وباید مطیع وفرمانبر باشد. (7)
بعدها نیز، پس از کشته شدن سران پیمانشکنان، امام علیه السلام وضع آن دو را چنین تشریح مىکند:
«اللهم انهما قطعانی و ظلمانی و نکثا بیعتی و البا الناس علی فاحلل ما عقدا و لا تحکم لهما ما ابرما وارهما المساءة فیما املا وعملا. ولقد استثبتهما قبل القتال، و استانیتبهما امام الوقاع فغمطا النعمة وردا العافیة». (8)
پروردگارا، طلحه و زبیر پیوند خود را با من قطع کردند وبر من ستم نمودند وبیعتخود را شکستند ومردم را بر من شوراندند.
خدایا، آنچه را بستهاند بگشا وآنچه راتابیدهاند استوار مگردان وکیفر آنچه را که آرزو داشتند وانجام دادند به آنان بنما.من پیش از شروع جنگ آنان را مهلت دادم که به بیعتى که کرده بودند باز گردند، ولى کفران نعمت کردند وسلامت دو جهان را از دست دادند.
ب) کسب تکلیف از امام (ع)
صورت دیگر توافق این است که عثمان بن حنیف خطاب به ناکثان گفت که مامور على علیه السلام است وبه هیچ وجه نمىتواند به خواسته آنان تن دهد جز اینکه نامهاى به امام بنویسد واز او کسب تکلیف کند. (9) ابن قتیبه در کتاب «الامامة والسیاسة» مىافزاید: طرفین توافق کردند که عثمان بن حنیف در موقعیتخود بماند ودار الاماره ومسجد وبیت المال در اختیار او باشد وطلحه وزبیر در هر جا که خواستند فرود آیند تا خبرى از على علیه السلام برسد. اگر با امام به توافق رسیدند که هیچ; در غیر این صورت هرکس در انتخاب راه وروش آزاد خواهد بود. وبر این مطلب میثاق سپردند وگروهى را از طرفین گواه گرفتند. (10)
این نقل صحیحتر به نظر مىرسد. البته این بدان معنى نیست که سران ناکثین واقعا واز صمیم قلب به این توافق تن دادند، بلکه آنان با پذیرش صورى توافق، تصمیم داشتند که در اولین فرصتبا شبیخون زدن دار الاماره را تسخیر کنند ودست عثمان بن حنیف را از امارت بصره کوتاه سازند. لذا مىنویسند که عایشه نامهاى به زید بن صوحان نوشت ودر آن نامه او را فرزند خاص خود خواند ودرخواست کرد که به گروه آنان بپیوندد یا لااقل در خانهاش بنشیند وعلى را یارى نکند. زید در پاسخ نامه او نوشت: حمتخداى شامل حال ام المؤمنین باشد. به او امر شده است که در خانه خود بنشیند وبه ما امر شده است که جهاد کنیم. او وظیفه خود را ترک کرده است وما را به انجام وظیفه خودش(جلوس در خانه) دعوت مىکند! از طرفى، به آنچه که ما به آن موظف هستیم قیام کرده است وما را از عمل به وظیفه خود باز مىدارد.
ابن ابى الحدید نقل مىکند که سران ناکثین با هم به گفتگو پرداختند ویاد آور شدند که با ضعفى که دارند اگر على با سپاه خود برسد کار آنان پایان مىپذیرد. از این جهت، به سران قبایل اطراف نامه نوشتند وموافقتبعضى از قبایل(مانند:ازد، ضبه وقیس بن غیلان) را جلب کردند. در عین حال، بعضى از قبایل نسبتبه امام علیه السلام وفادار ماندند. (11)
منبع:
http://www.hawzah.net/Per/E/do.asp?a=EACHBC.htm
در چنان شرایطى بود که سران ناکثان در خود احساس قدرت کردند وهنوز از ارسال نامه عثمان چیزى نگذشته بود که در یک شب سرد که باد تندى نیز مىوزید، به هنگام نماز عشاء وبه نقلى به هنگام نماز صبح، به مسجد ودار الاماره حمله بردند وبا کشتن ماموران حفاظت مسجد ودار الاماره وزندان، که تعداد آنان مختلف نقل شده است، بر حساسترین نقاط شهر مسلط شدند وسپس براى جلب توجه مردم، هر یک از سران به سخنرانى پرداخت.
طلحه در ضمن تجلیل از خلیفه مقتول گفت:خلیفه گناهى مرتکب شد ولى به سبب آن توبه کرد. ما نخست مىخواستیم او را توبیخ کنیم، ولى سفیهان ما بر ما غلبه کردند واو را کشتند. وقتى سخن او به اینجا رسید، مردم لب به اعتراض گشودند وگفتند: نامه هایى که از تو در باره خلیفه مىرسید مضمونى غیر از این داشت. تو ما را بر قیام بر ضد او دعوت مىکردى.
در این هنگام زبیر برخاست ودر تبرئه خود گفت: از من نامهاى به شما نرسیده است.
در این موقع مردى از قبیله «عبد القیس» برخاست وسرگذشتخلافتخلفاى چهارگانه را مطرح کرد وحاصل گفتار او این بود که نصب تمام خلفا به وسیله شما مهاجرین وانصار صورت مىگرفت وکوچکترین مشورتى با ما نمىکردید. تا اینکه سرانجام با على بیعت کردید بدون اینکه از ما نظر بخواهید. حال چه ایرادى بر او گرفتهاید؟ آیا مالى را به خود اختصاص داده؟ آیا به غیر حق عمل کرده ؟ آیا منکرى مرتکب شده است؟اگر هیچ یک از این کارها صورت نگرفته است، چرا شورش کردهاید؟
منطق محکم ونیرومند او خشم دنیا خواهان را تحریک کرد ومىخواستند او را بکشند، ولى قبیله او مانع او شدند.اما فرداى آن روز بر سر او ریختند واو را با هفتاد نفر دیگر که به یارى او برخاسته بودند از دم تیغ گذراندند. سپس زمام امور را، از امامت نماز گرفته تا بیت المال، در اختیار گرفتند وبه بخشى از مراد خود رسیدند. (1)
سرنوشت استاندار
ثبات استاندار در حفظ مقام وموقعیت امام علیه السلام، ناکثان را سخت عصبانى کرده بود. لذا در نخستین لحظاتى که بر او ستیافتند او را لگد مال کردند وموهاى سر ورویش را کندند.سپس در قتل او به مشاوره پرداختند وسرانجام تصویب کردند که او را رها کنند، زیرا از آن مىترسیدند که برادر او سهل بن حنیف د رمدینه واکنش تندى نشان دهد.
عثمان بن حنیف بصره را به عزم دیدار على علیه السلام ترک گفت.هنگامى که امام علیه السلام او را به آن صورت دید از باب مطایبه فرمود: از سوى ما به صورت یک پیرمرد رفتى واکنون به صورت یک جوان برگشتى!عثمان حادثه را بر امام علیه السلام تشریح کرد.
تعداد کسانى که در این کودتاى خونین به قتل رسیدند مختلف نقل شده است. طبق نقل طبرى در تاریخ خود وجزرى در «کامل»، کشته شدگان چهل نفر بودند ولى ابن ابى الحدید تعداد آنان را هفتاد تن ذکر کرده است وبه نقل ابو مخنف(در جمل) چهار صد تن کشته شدند. (2)
رقت آور آنکه ناکثان براین گروه، که همگى نگهبانان مسجد ودار الاماره وزندان بودند، با خدعه وحیله دستیافتند وهمه را به طرز فجیعى سر بریدند.
قیام حکیم بن جبله
در این میان، حکیم بن جبله از خلع رقتبار عثمان وقتل فجیع نگهبانان دار الاماره سخت آزرده شد وبا سیصد تن از قبیله عبد القیس تصمیم گرفتبا آنان نبرد کند وبا ترتیب دادن چهار گردان، وبه همراهى سه برادرش وتعیین فرمانده براى هر یک، بر ناکثین حمله برد.ناکثان براى تشویق مردم به مقابله با حکیم، براى اولین بار همسر رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم را بر شتر نشاندند وبا استفاده از موقعیت او عواطف مردم را نسبتبه خود جلب کردند. از این جهت، روز قیام حکیم را نیز روز جمل نامیدهاند وبراى امتیاز آن با روز جمل معروف اولى را به صفت کوچک ودومى را به صفتبزرگ منسوب کردهاند.
در این نبرد تمام سیصد تن از یاران حکیم به همراه سه برادر او کشته شدند وبدین ترتیب امارت سرزمین بصره به صورت بلامنازع در اختیار طلحه وزبیر قرار گرفت. ولى از آنجا که هر دو نفر خواهان حکومت وفرمانروایى بودند بر سر امامت نماز، ختبه نزاع برخاستند، زیرا امامت هر کدام در آن روز نشانهامارت او بود. وقتى عایشه از اختلاف آن دو آگاه شد دستور داد که هر دو کنار بروند وامامت نماز را برعهده فرزندان زبیر وطلحه نهاد. پس، یک روز عبد الله بن زبیر وروز دیگر محمد بن طلحه با مردم نماز مىگزارد.
وقتى در بیت المال را گشودند ودیدگان آنان به ثروت کلان خزانه مسلمین افتاد زبیر این آیه راتلاوت کرد:
وعدکم الله مغانم کثیرة تاخذونها فعجل لکم هذه .(فتح:20)
خداوند غنیمتهاى فراوانى به شما وعده داده است که دریافت مىکنید واین غنیمت را به جلو انداخت.
سپس افزود: ما به این ثروت از مردم بصره اولى وشایسته تر هستیم. آن گاه همه اموال را ضبط کرد. وقتى امام علیه السلام بر بصره مسلط شد، همه اموال را به «بیت المال» باز گرداند. (3)
آگاه شدن حضرت على (ع) از کودتا
سرزمین ربذه سرزمین خاطره هاست. امام علیه السلام از دیر باز این منطقه آشنایى داشت، بالاخص از روزى که ربذه به صورت تبعیدگاه برخى از یاران صمیمى آن حضرت در آمد واز جمله ابوذر، صحابى بزرگ پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم، به جرم پرخاشگرى بر تبعیضها واسرافها به آن سرزمین تبعید شد. پس از گذشتسالها، تقدیر الهى على علیه السلام را به این منطقه سوق داده بود تا براى دستگیرى پیمانشکنان نیرویى گرد آورد.
امام علیه السلام در این سرزمین بود که خبر ناگوار کودتاى پیمانشکنان را شنید وآگاه شد که طلحه وزبیر وارد شهر بصره شدهاند وماموران حفاظت دار الاماره ومسجد وبیت المال وزندان را کشتهاند وبا ریختن خون صدها نفر بر شهر مسلط شدهاند واستاندار امام را، پس از ضرب وشتم وکندن موى سر وصورت، از آنجا بیرون کردهاند وبا تبلیغات مسموم توانستهاند گروهى از قبایل بصره را با خود همراه سازند.
منبع:
http://www.hawzah.net/Per/E/do.asp?a=EACHBD.htm
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
احادیث امام سجاد (ع)
احادیث امام حسین (ع)
احادیث امام حسن (ع)
احادیث حضرت زهرا (س)
احادیث حضرت رسول (ص)
زندگینامه 14 معصوم
حضرت فاطمه(س)
امام باقر(ع)
احادیث امام محمد باقر (ع)
احادیث امام جعفر صادق (ع)
مقام قرآن(دین شناسی)
احادیث امام موسی کاظم (ع)
احادیث امام رضا (ع)
احادیث امام جواد (ع)
[همه عناوین(1518)][عناوین آرشیوشده]